Sådan undgår du badmintonskader

Badmintonskader kan udsætte ens træning i alt fra dage til resten af livet. Det kan i værste fald betyde, at du må stoppe med at spille badminton.

Det er usandsynligt, at du kan undgå en eller anden form for skade til badminton. Derfor gennemgår vi i denne artikel, hvordan du på bedst mulig vis kan undgå badmintonskader. Du får konkrete tips til, hvordan du undgår at blive skadet både på og uden for banen.

Denne artikels hovedpunkter:

  • Opvarmning mod badmintonskader
  • Kend din sport
  • Grundformen skal være i orden
  • Brug det rigtige udstyr
    • Sportspleje
  • Kend dig selv og dine grænser
  • Risici i hverdagen

Opvarmning mod badmintonskader

Grundig opvarmning nedsætter risikoen for badmintonskader, da kropstemperaturen og muskelfleksibiliteten bl.a. øges. Muskelskader forekommer ofte i starten af træningen, hvilket bakkes op af flere undersøgelser. Derfor er opvarmning et enormt vigtigt emne, for at undgå badmintonskader. En god opvarmning varer ca. 10 minutter og består for eksempel af ledopvarmning, generel opvarmning og specifik opvarmning.

At benytte en Foam roller er et rigtig godt redskab til at sikre en god opvarmning og forbedre restitutionen med massage efter en kamp. Med foam rolleren kan du rulle dig varm og øge musklernes elasticitet, så du kan præstere bedre. En anden fordel er også, at den ikke behøver at være større end, at du kan have den i badmintontasken.

Jeg vil anbefale at se på Apuls.dk. De har måske det største udvalg af foam rollere. Derudover har de et stort udvalg af sportsudstyr og andre massageredskaber.

Kend din sport

At kende sin sport er en vigtig forudsætning for at undgå skader. Du bør sætte dig ind i, hvordan de typiske badmintonskader opstår. Opstår de fordi man typisk kommer forkert frem til nettet, eller fordi man lander skævt i et saks?

Det gælder også de fysiske og tekniske øvelser din træner udsætter dig for. Hvis du er i tvivl, om en øvelse, er det derfor vigtigt, at du spørger din træner.

Grundformen skal være i orden

Hvis du er i god form, har du gode forudsætninger for at undgå skader. Din krop kan holde til de gentagende belastninger, den får, når den gentagende gange fx skal lave et langt og dybt stemskridt eller et hopsmash. Hvis din krop bliver træt i løbet af en kamp, er du mere tilbøjelig til at lave fejl. Din krop kan i værste tilfælde ikke holde til belastningerne, du udsætter den for, og du kan derfor risikere at blive skadet. Badminton er en teknisk krævende sport, hvorfor det især er vigtigt at være i god form.

Skal du have hjælp din fysiske træning, kan du trykke her for at få et personligt træningsprogram.

Brug det rigtige udstyr

En af de typiske badmintonskader er belastningsskader i håndledende. Det skyldes til dels gentagende slag, der overbelaster sener i og omkring håndledet. En metode til at forebygge denne type skade er at træne med en Powertrainer. Den vejer ca. 40-50 gram mere end den almindelige ketcher og kan derfor i højere grad styrke bl.a. musklerne i din underarm og senerne i og omkring håndleddet. Det er dog vigtigt at være opmærksom på brugen af Powertraineren, da den belaster senerne mere end en almindelig ketcher. Du skal nødigt blive skadet, når formålet er at forebygge badmintonskader.

Knæskader er også en hyppig badmintonskade. Måske har du selv prøvet det og ved, hvor meget det går ud over træningen. Det er en af grundene til, at dit valg af badmintonsko er vigtigt. Hvordan man finder den bedste badmintonsko er i høj grad op til dig selv. Det handler om at finde en badmintonsko, der passer dine fødder bedst. Da badminton er en sport med mange accelerationer og hurtige retningsskift, er det heller ikke ligegyldigt, hvilken type indendørssko, du bruger. En god badmintonsko er kendetegnet ved at være lav og stabil, så du undgår at vrikke om. Dog er det vigtigt, at skoen er fleksibel på forfoden, da du en stor del af tiden er oppe på tæerne og bevæger dig på forfoden.

Jeg vil anbefale dig at købe dine badmintonsko fra et kendt mærke som fx Yonex, Forza og Victor.

Sportspleje

Er uheldet ude, og har du fået en skade? Så er det en god ide, at anskaffe nogle bandager eller bind. De hjælper med at støtte og skabe stabilitet omkring muskler og led. Apuls og Billigsport24 har et stort udvalgt af sportspleje. Hos dem kan du finde præcis det, du har brug for.

Er skaden placeret i nakken, ryggen eller i skuldrene vil jeg anbefale, at du ser nærmere på det holdningskorrigerende tøj fra Anodyne. Tøjet aktiverer rygmuskulatur, skuldre og skulderblade uden at pacificere og fastlåse dine muskler eller led. Deres tøj er som det eneste i Europa CE-mærket som medicinsk udstyr (Klasse I). Trøjerne er desuden svedtransporterende og kan med fordel bruges som sportsundertøj eller som almindelig undertrøje i din hverdag.

Med koden ANODYNE15 får du 15% rabat på alle varer.

Kend dig selv og dine grænser

At kende dine egne begrænsninger danner en god forudsætning for, hvornår du skal justere belastningen af din træning og måske tage den med ro eller træne let i noget tid. Derfor er det vigtigt at lytte til din krop. Læg især mærke til gener og ømhed i kroppen, og hvornår på døgnet du mærker det. At mærke natlige gener og ekstra ømhed i kroppen om morgenen, kan være et advarselssignal om, at du skal passe på dig selv.

Risici i hverdagen

Det sidste punkt i denne artikel handler om din personlighed. Er du risikovillig og har du ikke noget imod at bryde dine grænser, kan du selvsagt have større risiko for at blive skadet. Omvendt er det også vigtigt at bryde sine grænser for at udvikle sig og dermed lære sig selv bedre at kende. Alligevel bør du gøre dig nogle overvejelser om, hvornår og hvordan du vil bryde dine grænser.

Mange bliver mere risikovillig og dumdristig når de får alkohol indenbors. Måske er du selv, eller nogen du kender kommet til skade efter en våd bytur og kan ikke træne optimalt noget tid. Hvis du selv har prøvet det skal du dog ikke nødvendigvis stoppe med at drikke alkohol, men måske forsøge at tænke mere over, hvad du foretager dig, når du er i byen.

Skriv en kommentar