9 råd til at blive bedre til din næste badmintonturnering

En hel dag, weekend eller en hel uge til en badmintonturnering eller badmintonstævne er udmattende for kroppen og hovedet. I denne artikel kommer jeg ind på gode råd og tips til, hvordan du bedst kommer igennem turneringen og står med et fysisk og mentalt overskud i finalerne.

1. Opvarmning før badmintonturnering

Det giver sig selv, at god opvarmning er nødvendigt for at spille optimalt til en badmintonturnering. Det øger bl.a. kropstemperaturen og gør dig mentalt klar til kamp. Mange er gode til at varme op inden den første kamp, men varmer derefter ikke op i løbet af en turnering, hvis der flere kampe samme dag. Det øger ikke bare risikoen for skader, men det nedsænker også præstationsevnen og den mentale parathed.

En god tommelfingerregel er, at når der er gået mere end 15 min. siden forrige kamp, så skal man varme op igen. Hvis man i de 15 min. sidder stille nedsænkes kropstemperaturen, og musklerne bliver kolde. En nem måde at bibeholde kropstemperaturen og undgå at musklerne bliver kolde, imens du sidder stille, er bl.a. at tage mere tøj på – Også selvom det måske føles for varmt. Der findes derudover effektive hjælpemidler til at holde varmen og derved undgå at bruge unødig energi på at varme op igen.

Af mine favoritter er kompressionstøj og sportscreme (varmecreme). Kompressionstøj sidder stramt på kroppen. Det giver bl.a. en øget blodcirkulation, der gør, at varmen fordeles i kroppen imens, du bliver hurtigere udhvilet til næste kamp. Sportscreme er ligeledes et meget effektivt hjælpemiddel, der øger blodcirkulationen og holder musklerne varme. En god sportscreme uden parabener og skadelige stoffer er fx denne her fra danske Sportscreme.

2. Kost under badmintonstævne

Badminton forbrænder mere end 300 kalorier i timen. Derfor er kosten yderst vigtig, hvis du skal have energi til en dag med badminton. Sørg for at have en solid madpakke med bestående af en blanding af både kulhydrater og proteiner. Det kan fx være en sandwich eller en pastasalat med kylling. En god ide er at opbevare det i en køletaske, så det holder sig friskt i en svedig hal.

Derudover bør du også have snacks med i form af kiks, nødder, frugt eller energibarer. De kan være nemmere at spise, når trætheden melder sig og lysten til at spise er forsvundet. Hvis du stadig mangler energi, kan det være en ide, at supplere med kulhydrat i drikkedunken. Purepower har specialiseret sig i energipulver til bl.a. badminton, og er derfor et godt bud til din energidrik.

3. Få coaching til din kamp

At få coaching under sin kamp er fantastisk. Måske bryder du dig ikke om at blive coachet, når din træner eller en anden bestemt person ikke er der, men her er, hvorfor du skal prøve alligevel. Selvom vedkommende der coacher dig måske ikke ved meget om badminton, eller du synes, der er noget andet i vejen. Så kan det for dig være en god ide, at tænke højt eller “rase af” på en person, uden de behøver at sige noget. En anden fordel er, at din coach ser spillet fra et andet perspektiv. De kan have nemmere ved at se taktiske aspekter i spillet og ændringer, du bør overveje at foretage dig.

4. Frisk luft

En hel dag til en badmintonturnering kan være trættende for hovedet. En god idé er at komme udenfor og få noget frisk luft. Et par minutter kan være nok til, at du får renset tankerne og kommer ind i hallen igen med et mentalt overskud. Du skal dog ikke vente med at komme ind i hallen igen, hvis du efter få minutter skal spille. Flere trænere mener, at øjenene skal bruge 1 time på at vende sig til lyset i hallen. Jeg tror på, at det er individuelt, og derfor synes jeg, at du skal prøve dig frem.

5. Plaster

Husk at tage plaster med. Især vabelplaster. At få et sår på hånden eller en vabel på foden kan i høj grad påvirke dit spil, og hvordan du bevæger dig på banen.

6. Ingen lektier når du er til en badmintonturnering

Til en badmintonturnering kan der ofte gå lang tid mellem kampene. At benytte tiden mellem kampene på at lave lektier, kan være godt for at være effektiv og bruge tiden fornuftigt. Men hvis du skal være klar i hovedet til næste kamp, er det ikke altid den bedste løsning. Hvis du alligevel vælger at lave lave lektier eller andet, der optager din koncentration. Så sørg for at lægge det væk i god tid, så du kan forberede dig på din næste kamp.

7. Ekstra tøj

Du har måske i forvejen badmintontasken fyldt op med T-shirts, du kan skifte mellem kampene, når de bliver svedt igennem. Men jeg ser ofte, at mange glemmer det i farten, da der kan være mange andre ting at tænke på. Du skulle nødig blive syg ved at gå rundt i en våd T-shirt en hel dag og måske gå glip af finalerne på den bekostning. Det samme gælder også for dit undertøj. Derfor kan du med fordel tage klipklapper på, så du får luft til tæerne.

8. Observer din kommende modstander

Dette punkt handler om at observere din/dine kommende modstandere. For at være forberedt på bedst mulig vis til din næste kamp, er det en god ide, at følge med i dine modstanderes kampe. Her kan du finde ud af, hvilke styrker og svagheder de har, og hvilke vaneslag de slår i forskellige situationer og positioner på banen. Måske slår din modstander altid et krydscut fra around the head siden, når du laver et lige løft fra nettet. Disse observationer er guld værd i din forberedelse.

9. Restitution efter din badmintonturnering

Lige så snart sidste bold er faldet, begynder din restitution. Efter din sidste kamp kan du evt. slutte af med cooldown i form af let løb eller lignende. Sørg for at drikke rigeligt med væske og indtage proteiner og kulhydrater. Eksempelvis i form at en proteinshake med kulhydrater i fra Linuspro eller Bodylab.

Klik her for at se de bedste kosttilskud til badminton eller skriv en kommentar om det, er hjælper dig til en badmintonturnering.